Materiaal

Streetlugeboards

front.jpgDe varieteit aan streetluge boards is enorm.De meeste boards worden nog altijd zelf door de rijders gebouwd. Voor veel mensen is dit geexpirimenteer een belangrijke funfactor van streetluge. Er zijn echter ook verschillende mensen binnen de scene die op bestelling boards bouwen waaronder Edgar.

Een streetluge moet wel aan verschillende regels voldoen, het moet immers wel streetluge blijven.
Een luge wordt door middel van leunen gestuurd wordn en met de voeten geremd, mechanische remmen zijn niet toegestaan. Verder zijn er regels voor een maximum en minimum lengte, gewicht, breedte en hoogte van een board.
Het belangrijkste is echter de veiligheid voor jezelf en andere rijders, dus geen scherpe kanten of plaatsen waar beknellingen kunnen onstaan.
Projekt1.jpgAl zijn er kleine verschillen per organisatie, meestal worden tegenwoordig de regels van de IGSA aangehouden.

Er bestaan verschillende manieren om een luge chassis te bouwen en ik geloof dat de optimale luge nog niet gebouwd is. De meest gebruikte materialen tegenwoordig zijn Aluminium, staal en carbon. Er wordt echter ook nog gewerkt met hout en polyester.lugestext.jpg

Benaming van een aantal onderdelen waaruit een streetluge is opgebouwd aan de hand van twee van mijn boards.Op de voorgrond een pegless luge, daarachter een wat ouder model met pegs(voetsteunen).Beide luges zijn van rail-sled style type.

Constructie van een luge chassis

Het chassis is het eigenlijke frame van het board, dat deel waar je als rijder op ligt en de verbinding van je lichaam met de trucks en wielen vormt. Het chassis is zo gevormd dat je met het zwaartepunt van je lichaam tussen de wielen ligt. Verder zorgt een goed chassis ervoor dat je als het ware dieper of gelijk aan de wielassen ligt, dit bevordert namelijk in grote mate de stabiliteit van de plank. De kans op speed wobbles wordt zo verkleind.

later meer over streetluge constructie ............

Wielen

wielen.jpgDe wielen die gebruikt worden voor streetluge zijn meestal afkomstig uit het skateboarden. Men kan zeggen dat alle wielen vandaag de dag gemaakt zijn uit het materiaal poly-urethaan gemengd met wat andere ingrediënten. Poly-Urethaan rijdt egaal, snel en met grip over diverse ondergronden. De vervanging, in de jaren zeventig ,van stalen of kleiwielen door Urethaan wielen in combinatie met precisie lagers was dè belangrijkste ontwikkeling in de geschiedenis van het skateboard.
Tot voor een aantal jaren geleden werden voor streetluge ook skateboard of longboard wielen gebruikt. Die wielen van toen hadden vaak het probleem niet voor zulke extreme snelheden te zijn geconstrueerd. Bij lange runs liep vaak het rolvlak van de kern af of luchtbellen in het urethaan explodeerde door de enorme warmte opbouw. Een bekende wielen fabrikant van het eerste uur Kryptonics begon een maximum snelheid op hun wielen te vermelden nadat iemand na een crash de firma dreigde aan te klagen. Een ander probleem was dat de meeste wielenfabrikanten geen grotere wielen leverde dan 70 mm. Zeker in de jaren negentig, een tijd van strakke tricks en mini wheels. Later zijn er verschillende fabrikanten uit de scene zelf geboren die wheels speciaal voor downhill maken.

Kryptonics en Labeda zijn wielmerken van het eerste uur, later waren een tijd lang de Cherry-bombs van extreme-wheels een must binnen streetluge, de laatste jaren rijdt vrijwel iedereen de meestal groene abec-11 wielen van Chris Chaput, of weer de nieuwere generaties kryptonics. De laatstste zijn immens populair binnen de enorme franse downhill scene.

Welk wiel?

Een goede wiel keuze hangt van verschillende factoren af. Eerst een aantal feiten;

Hardheid:

De hardheid van een wiel wordt gemeten met een durometer en heeft een schaal van één tot honderd. Hoe hoger het getal hoe harder het wiel. Achter het getal wat meestal op een wiel staat aangegegeven staat een A. Voor downhill worden relatief zachte wielen gebruikt, een hard wiel zou welliswaar sneller rollen op een extreem gladde ondergrond maar verliest aan veerkracht waardoor het moeilijk over kleine oneffenheden rolt. Voor streetluge worden meestal wielen gebruikt die liggen tussen 72A en 85A. Voor Vert skaten worden bijvoorbeeld vaak wielen gebruikt vanaf 92A. De keuze van de hardheid van een wiel voor een bepaald parcours hangt vooral af van de ruwheid van het wegdek en het gewicht van de riijder( al zijn hier discussies over!) Ervaring laat zien dat ook de dikte,breedte en afronding van het loopvlak ten opzichte van de grootte van de kern een belangrijke rol spelen bij grip en snelheid. Wielen van dezelfde hardheid kunnen compleet andere eigenschappen vertonen bij vooral verschil in loopvlakdikte. Zelfs de vorm(warmte afvoer) en materiaal( Bijvoorbeeld Nylon of aluminium) spelen een rol. Vaak worden ook verschillende hardheden voor de voor en achterwielen van een luge toegepast!

Diameter:

De grootte van een wiel is een andere belangrijke factor in betrekking tot topsnelheid en vooral acceleratie. Een groot wiel geeft theoretisch gezien een hogere topsnelheid maar versneld langzamer als je bijvoorbeeld uit een bocht komt. Theoretisch! De steilte van het wegdek maakt natuurlijk ook een enorm verschil uit. Een goede middelmaat die nu vaak wordt toegepast ligt tussen de 80 en 85 mm. Het enige wat vaststaat is dat een groter wiel bij dezelfde snelheid langzamer draait dan een kleiner wiel en het lager dus minder belast wordt.

Tip: Als je begint met streetluge zijn wielen van rond de 80 mm doorsnee met een hardheid van 75A een goede keuze voor verschillende type downhill parcours!

Trucks

Het vernuftigste onderdeel van elk skateboard en streetluge zijn de trucks.
De truck is een construktie die de wielas aan het board bevestigd. Het onderstel is echter niet stijf maar heeft de mogenlijkheid de ´leunende' beweging van het board om te zetten in een sturende beweging van de wielen.

De nog altijd meest gebruikte construktie vorm is vrijwel identiek aan de voor de eerste skateboards gebruikte rolschaats truks uit de jaren 30 van de twintigste eeuw.

later meer.......

Remmen

schoenen.jpgEen streetluge heeft geen mechanische remmen. Je remt met je voeten. Remmen met je schoenzolen lijkt primitief maar het werkt perfekt. Je kunt zeer gecontroleerd, gedoseerd en hard mee remmen wanneer dat nodig is. Mits je het goede materiaal hebt!! Daarover later.

Mechanische remmen zouden ook niet werken op een streetluge. De kleine wielen kunnen onmogenlijk de benodigde kracht op het wegdek over brengen. Hard remmen zou leiden tot vlakke kanten aan je wielen.
Daar komt bij dat mechanische remmen eigenlijk maar saai zijn vergleken met je zolen waar de rook vanaf komt. Het zou ook geen streetluge meer zijn zonder de lucht van verbrand rubber rond de finish.

Goede remschoenen zijn flexiebel (om je voeten te kunnen spitsen), beschermen je enkels en hebben volkomen vlakke zolen. High top VANS ® zijn bijvoorbeeld een goede keuze.
Je kunt natuurlijk zo remmen met een nieuw paar schoenen maar al heel snel zou de zool opgebrand zijn en op je sokken rem je niet lang.
De meeste rijders plakken daarom een extra zool onder hun schoenen uit autoband of een soortgelijke materiaal soort.
Om te racen wordt steeds vaker een rubber afkomstig van de schoenmaker gebruikt van zo´n vijf tot acht milimeter dik. Het is snel opgebruikt maar komt het 'gevoel' en de aerodynamika ten goede.
Het is HEEL belangrijk dat je het juiste materaal vindt, je zou mischien denken dat hoe zachter het rem materiaal hoe beter je remt, dat klopt. Het is echter zo dat als het materiaal te zacht is je voeten bij het remmen blijven plakken en over het wegdek stuiteren. Stuiteren je voeten dan kun je remmen wel vergeten. Wat je nodig hebt is dus materiaal wat je gedoseerd over het wegdek kunt laten slepen en door middel van meer of minder druk je remsterkte goed kunt controleren.
Begin je met een jouw onbekende remzool ga dan niet naar de tachtig kilometer per uur en maak dan je eerste remproef!

later meer over het lijmen van schoenen.......