de Wit racing

 Edgar de Wit

04-05-2015_19:53_985.jpg Edgar2007alpspeed.jpg

Geboren: 9-4-1975
Beroep: Metaalbewerker
Sport: Streetluging sinds 1997
Streetluge: Aluminium Chasis-sled style pegless rail zefbouw.
Drijfveer:
De puurheid van de speed ,de concentratrie, het totale NU moment beleven, de lol met alle freaks van de sport op en naast de straat. Ik ga voor iedere run en niet alleen om te racen.

Beste resultaten:
2007; IGSA wereldcup 3e plaats,1e plaats World cup eastbourne,7e bij het WK in Jungholz, 2e bij de oosterijkse kampioenschappen en wereld cup wedstrijd in Thalgau, 2005 4e in IGSA World Cup, 3e bij EK zwitserland.

Toekomst:
Freeriden, genieten. boards bouwen en laten rollen.

Hoogtepunten:
Hot Heels Oosterijk (1999-2003),Swiss Champs Altbueron Zwitserland(2002-2005),
Highland wheels Extreme Avimore Schotland (2002), Freeride Jamboree Chamrousse Frankrijk(2002&2003),Åre Mountain games Zweden(2005&2006), Dalby Forest Engeland(2005),Heldenrennen Duitse kampioenschappen(2005),Death race Duitsland(2004), Almabtrieb Duitsland(2004&2005&2007), Kurvenrausch Insul Duitsland(2006), Chill on a swiss hill Zwitserland(2006), Alpspeed Zwitserland (2007), Rock and Roll Thalgau( 2007)Go fast speed days, Eastbourne Engeland(2007)Darnetal, Frankrijk(2008) De Luxe cup, Peragudes, Pyraneeen Frankrijk(2008) Almabtrieb, Jungholz Oostenrijk(2008) Rock and Roll Thalgau Oostenrijk(2008) Insul Freeride, Duitsland(2008) Go fast speed days eastbourne Engeland(2008)

edgarwinseastbourne_1.jpg 

Go fast speed days in 2007

GoFastspeeddays1.jpg

EdgarAlmabtrieb2007.jpg

Almabtrieb Jungholz WK 2007

(foto Sven von Schlachta)

streetlugealpspeededgar2007.jpg

Alpspeed Zwitserland 2007 World cup

 

EdgardeWitalmabtrieb2007.jpg

GoFastSpeedDays07.JPG

Altbueron Zwitserland 2005

ed2005.jpg

Freeriding 2005

(foto Eugen Forschner)

luge2_1.JPG

Hot Heels 2002

(foto sven von schlachta)

HotHeels2002_C084_1.jpeg

Hot Heels

Rene Marx,Edgar de Wit, Tom Mason, Jochen Baumann

gezelschap.JPG

 Edgar met gele helm op kop in Avimore schotland.

race.JPG

Hot Heels 2000 Luge nog met foot pegs!

prev79.jpeg

Een streetluge heeft geen mechanische remmen. De methode om te remmen is ook een van de bepalende factoren wat streetluge tot streetluge maakt. Remmen doe je door met je schoenzolen over het wegdek te slepen. Dit is op het eerste gezicht primitief maar is zeer effectief.
Luge en rijder zijn samen niet zo zwaar, dus als met je schoenzolen waarop een stuk autoband is gelijmd gaat remmen dan sta je super snel stil, de vonken en rookpluimen komen onder je schoenen vandaan.

Streetluge vindt plaats in de vorm van freeriding en racing.
Freeriding is voor veel rijders de ultieme vorm van luging, alleen de lol en de kick staan centraal. Veel freeriding vindt plaats op de openbare weg en is ook open voor ander verkeer.
Onnodig te vermelden dat dit ten eerste niet is toegestaan.
Vaak wordt een rustige weg opgezocht op een vroege zondagmorgen.

Gelukkig is de sport de afgelopen jaren wat gegroeid en vinden er steeds meer georganiseerde freerides plaats. Een weg wordt dan voor een of meerdere dagen voor ander verkeer afgesloten en wat beveiligd met strobalen. Een bus brengt de boarders weer naar boven.
Racen is een heel ander verhaal. Streetluge races vinden plaats op afgesloten wegen van zo´n twee tot vijf kilometer lang. De kant van de weg is voorzien van strobalen, vangnetten en kussens op de risico plaatsen.
Een goed parcours vormt een technische uitdaging voor de rijders; snelheidsstukken worden afgewisseld door vloeiende snelle bochten, haarspeldbochten en shikanen.
Races bestaan uit de directe competitie tussen 4 rijders die op een lijn starten.
Een race is kort en snel. Taktiek, goede lijnen, techniek, slipstream, lef en geluk maken de winnaar.
Materiaal keuze is een andere belangrijke factor; de bouw van het chassis, wielgrootte en hardheid, soort kogellagers etc.
Spectakulaire valpartijen met over het algemeen een goede afloop komen regelmatig voor.

Freeride of race, bij downhill-evenementen waar streetluge slechts een discipline is van diverse downhill gravity sporten, gaat het om het familaire gevoel tussen de rijders.
Het belangrijkste is dat je met alle rijders en toeschouwers een hoop lol kunt beleven op en om het parcours. Steralures zijn net zo vreemd als hoge prijsgelden, het gaat vooral om respect en levensfilosofie.